Sizi Arayalım

Danışmanlarımızın sizinle irtibata geçmeleri için lütfen aşağıdaki formu doldurunuz.

İlgilendiğiniz Çözümler
Bize nasıl ulaştınız?

Blog

Yazılım için Yerli Ürün Belgesi Alma Şartları Değişti

Okuma Zamanı: 5 dk.

Yazılım için Yerli Ürün Belgesi Alma Şartları Değişti

Türkiye’de yazılım üreten şirketlerin karşılaştıkları en önemli sorunlardan biri ürünlerine yerli ürün belgesi alamamak olmakta. Ülkemizde yazılım ürünleri sanayi ürünü olarak değil de hizmet olarak değerlendirildikleri için yerli ürün belgesi almak için ön şart olan sanayi sicil belgesi, sanayi odaları tarafından yazılım üreticilerine verilmiyor. Sanayi sicil kanunu çıktığında bırakın bilgisayarı, yazılımı, bu satırları yazan kişi bile daha doğmamıştı. O zamandan bu yana da bu konuda bir değişiklik yapılmadı, yani kanun çağdışı durumda kaldı. Bu sorun yaklaşık özellikle son 7-8 senedir konuşulmakta , gündemde, fakat çözüm yönünde hiçbir ciddi adım atılmadı. Sadece Eximbank’a benim başkanlığı yaptığım dönemde YASAD, Yazılım Sanayicileri Derneği tarafından birçok kere yazılı yapılan başvurular sonunda yazılımın hizmet değil ürün olduğu kabul edilmiş ve Eximbank’ın ürün ihracatçılarına verdiği ihracat desteklerinden yazılım ihracatçıları da yararlandırılmaya başlanmıştı. Bunun dışında kayda değer hiçbir gelişme olmamıştı. Yazılım ürünlerine yerli ürün belgesi alamayan şirketler de ne yazık ki KİK kanununda belirtilen yerli ürün sahiplerinin yararlanacağı %15 oranındaki fiyat avantajlarından yararlanamıyorlardı. Cam bardak veya çelik dolap üreticileri bu teşviklerden avantajlardan yararlanıyor fakat yazılım üreticileri bunlardan yararlanamıyordu. Bu arada bilişimin yazılım ne kadar önemli olduğu , kalkınmanın temel kaldıraçlarından en vazgeçilemez olduğu sürekli olarak toplantılarda, medyada dillendiriliyor, tüm hükümet programlarında yer alıyordu. Esas sorun, önce 3G ve daha sonra da 4,5G ihalelerinden sonra ortaya çıktı. Bu konuyu ICT Medya dergisinin Haziran 2017 sayısında da detaylı olarak ele almıştım. Hatırlanacağı gibi Türkiye’de 1 Nisan 2016 tarihinde mobil iletişim alanında 4,5G iletişim sistemi devreye girdi. 4,5G ihalesine dahil edilen 3G ihale şartnamesinde de olan telekom veya yazılım alanlarında yerli ARGE’yi desteklemek üzere bazı şartlar eklenmişti. Bu şartlara göre operatörlerin her yıl altyapılarına yaptıkları yatırımların ilk üç yıl için sırasıyla en az %35, %40 ve %45’ini aldıkları tedarikçilerin ilgili teknolojiler alanlarında araştırma geliştirme projeleri yapmak üzere üç yıl içinde sayıları 750’yi bulan araştırmacı ve mühendis çalıştırmaları zorunluluğu ve operatörlerin her yıl yaptıkları altyapı yatırımlarının %10’unu da Türkiye’de ARGE yapan , ürün geliştiren KOBİ’lerden tedarik etmek zorunda olmalarıydı. Bunların yanında 4,5G ihalesine özel bir başka şart ise operatörlerin yine her yıl yaptıkları yatırımlarının ilk yıl için en az %30’unu, ikinci yıl için %40’ını ve devam eden yıllarda %45’ini yerli malı olduğu tescillenen ürünlerden karşılamak zorunda olmaları idi. 1 Nisan 2017 yılında 4,5G ilk yılını doldurdu ve şu anda BTK, operatörlerin yaptıkları yatırımları değerlendirmeye başladı.

Ülkemizde bilişim sektörünün tek bir hamisi yok, olmadı. Bakanlıklar arası koordinasyonsuzluklar yüzünden Ulaştırma Bakanlığı’na bağlı BTK’ nın hazırladığı 4,5G ihale şartnamesine koyulan bazı şartlar, Sanayi Bakanlığı’nın hazırladığı bazı kanun ve yönetmeliklerle çelişiyor ve uygulanmasını imkansız hale getiriyordu. Bu yüzden hiçbir yazılım firması kendi ürünlerine yerli ürün belgesi alamadılar. Bunun üzerine Sanayi Bakanlığı yerli yazılım belgesi alabilme şartlarını belirlemek üzere TOBB Yazılım Meclisi’ni görevlendirdi. TOBB Yazılım meclisi de uzun bir süre incelemelerini sürdürdü ve sonucunda da yerli ürünün tanımlanmasına ilişkin bir yönetmelik hazırladı ve bu ilgili tüm birimlere iletildi. Çok detaylı olarak hazırlanan bu yönetmelik şartlarını yerine getirmek çok zor hatta imkansızdı. Yazılım meclisi, adından da anlaşılacağı gibi yazılımla ilgilenen insanlardan oluşmasına rağmen ortaya çıkan sonuç herkesi hayal kırıklığına uğrattı, bu yönetmelik sanki kimse yerli ürün belgesi alamasın diye hazırlanmıştı, ve öyle de oldu, geçen süre zarfında hiçbir şirket yazılım ürünlerine yerli ürün belgesi alamadı. Bu esnada Doğan Güneş’in başkanlığını yaptığı YASAD da çok doğru bir şekilde yazılım ürünlerini sanayi ürünü olarak kabul ettirmeye çalışıyordu ve nihayetinde 1 Temmuz 2017 tarihli ve 30111 sayılı resmi gazetede 7033 nolu torba kanun yayınlandı. Bu kanunun 3 nolu maddesi, 17 Nisan 1957 tarihli 6948 nolu Sanayi sicil Kanunun 1. Maddesinin değiştirerek bilişim teknolojisi ve yazılım üreten işletmeleri de sanayici kapsamına aldı. Böylece artık resmen yazılım ürünleri sanayi ürünleri olarak sayılacak. Bunun sonucunda ise yazılım ürünlerine yerli ürün belgesi almak için TOBB Yazılım Meclisi’nin hazırladığı yönetmelik değil, yıllardan beri uygulanan sanayi sicil yönetmeliği dikkate alınacak. Bu konuda yaptığı çalışmalardan dolayı YASAD’ı tebrik ederiz.

Şimdi yapılması gereken iş yazılım üreten şirketlerin bir an önce Sanayi Siciline kayıtlarını yaptırmaları ve ürünlerine sanayi sicil belgesi almaları, daha sonra yerli ürün belgesi alabilirler. Bunun için 1 yıllık bir süre var, bu süre zarfında sanayi sicil belgesi almayan yazılım üretecileri usulsüzlük cezası alabilirler, yazılım üreticileri buna dikkat etmeliler.

Yazılım üreticilerini dikkat etmesi gereken bir diğer husus da sanayi sicil belgesi almak için şirketlerine kapasite raporu almaları ki yazılım için kapasite raporu almak yine kafaları karıştıracak çünkü sanayi odalarında yazılım şirketlerine kapasite raporu verecek uzman kadrolar yeterli değil. Bu konuda sanayi odaları YASAD ile işbirliğine gidebilirler, ilgililerin dikkatine.

Şerif A. BEYKOZ

SON YAZILAR

Sovos Digital Planet ile Adım Adım e-Dönüşüm’e Nasıl Geçilir?

8 Haziran 2022 DEVAMINI OKU

e-Fatura Hakkında Sıkça Sorulan Sorular

2 Haziran 2022 DEVAMINI OKU

1 Temmuz 2022 Tarihinde Kimler e-Müstahsil Makbuzu’na Geçecek?

29 Nisan 2022 DEVAMINI OKU
© Sovos Digital Planet 2022. Tüm Hakları Saklıdır.