Sizi Arayalım

Danışmanlarımızın sizinle irtibata geçmeleri için lütfen aşağıdaki formu doldurunuz.

İlgilendiğiniz Çözümler
Bize nasıl ulaştınız?

Blog

e-Defter Nedir, Berat Dosyalarının İkincil Kopyası Nasıl Saklanır?

Okuma Zamanı: 4 dk.

e-Defter Nedir, Berat Dosyalarının İkincil Kopyası Nasıl Saklanır?

e-Dönüşüm uygulamalarının kullanımının giderek yaygınlaştığı, hatta kimi durumlarda zorunlu hale geldiği bu dönemde elektronik defter uygulaması, işletmeler için büyük önem taşır. Peki bu uygulamanın içeriği nedir? Defter ve Berat dosyası ikincil kopyası GİB sistemine nasıl yüklenir? Ayrıntıları yazımızın devamında bulabilirsiniz.

e-Defter Nedir?

e-Defter, Vergi Usul Kanunu ile Türk Ticaret Kanunu’na göre tutulması zorunlu olan defterlerin elektronik olarak tutulmasını öngören bir uygulamadır. Buna göre defter-i kebir ve yevmiye defterleri elektronik ortamda hazırlanır ve muhafaza edilir.

İşletmeler, vergi mükellefi olmaları sebebiyle tüm parasal hareketlerini kayıt altına almak zorundadır. Elektronik defter uygulaması ile zorunlu kayıt tutma ve gerektiğinde bu kayıtları kontrol etme işlemleri elektronik ortamda gerçekleştirilebilir.

Ancak işletme, bu uygulamaya geçtikten sonra Gelir İdaresi Başkanlığı’na, tutulan defterin içeriğini göndermez. Bunun yerine başkanlığa e-defter beratı gönderilir. Peki bunun anlamı nedir?

e-Defter Beratı Nedir?

e-Defter beratı, bir işletmenin e-Defter’inin yasal geçerliliğe sahip olmasını sağlamak için oluşturulması gereken bir belgedir. Bu belge, Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından belirlenen standartlara uygun şekilde hazırlanmalıdır. Beratta işletmeye dair bilgiler, mali müşavir bilgileri ve vergi detayları, mali mühür ile beraber önceden belirlenen formatta hazırlanır ve Gelir İdaresi Başkanlığı’na iletilir. Başkanlığa iletilen berat dosyası, Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından mühürlenerek yasal bir hale getirilir.

e-Defter ve Berat Dosyalarının İkincil Kopyaları Nasıl Saklanır?

2019 yılında yayımlanan 3 Sıra No’lu Elektronik Defter Genel Tebliği ve Gelir İdaresi Başkanlığı’nın 2020 yılında yayımladığı “Elektronik Defter Uygulaması Saklama Kılavuzu” ile 2020 ve takip eden diğer yılların e-defter dosyaları ve bunların berat dosyalarına ait ikincil kopyalarının başkanlık bünyesinde saklanmasına ilişkin usul ve esaslar bildirilmiştir. Buna göre Gelir İdaresi Başkanlığı bilgi işlem sistemine dosyaların aktarımı, aylık ve 3 aylık süreler ile gerçekleştirilir. Yükleme işlemini gerçekleştirenler için defterin oluşturulması, imzalanması ve berat dosyalarının uygulamaya yüklenmesi süresinin son günü üzerinden geçen 15. gün, son aktarım zamanı olarak belirlenmiştir.

e-Defter ikincil kopya, güvenliği ve gizliliği sağlanacak şekilde Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından onaylanmış olan özel entegratörlerin yada Başkanlığın bilgi işlem sistemleri bünyesinde en az 10 yıl süre ile saklanmak zorundadır.

Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından onaylanmış, e-defter saklama konusunda teknik yeterliliği bulunan özel entegratörlerin bilgi işlem sistemlerine dair muhafaza usulüyle saklanması süreci hakkında uyulması gereken usul ve esaslar, e-Defter saklama kılavuzunda açıklanır.

e-Defter saklama kullanıcı kılavuzuna göre e-Defter ve berat dosyalarına ait ikincil kopyaların saklanması işlemine dair yapılacaklar şunlardır:

Öncelikle program kurulum dosyasını indirmeniz gerekir. Kurulum dosyasını buradan indirebilirsiniz.

İndirdiğiniz kurulum dosyasını çalıştırmak için;

  • Kurulum dosyasına çift tıklayın.
  • Ekranda göreceğiniz sözleşmeyi okuduktan sonra sağ altta yer alan kabul kutucuğunu işaretleyip “Install”tuşuna tıklayın.
  • Kurulum sihirbazında “İleri” seçeneğine tıklayın.
  • Kullanıcı lisans sözleşmesini okuduktan sonra yine kabul kutucuğunu işaretleyerek “İleri”seçeneğine tıklayın.
  • Uygulamayı bilgisayarınızın hangi klasörüne kaydedeceğinizi belirledikten sonra tekrar “İleri”butonuna tıklayın.
  • Yüklenmeye hazır olan uygulama için “Yükle”seçeneğini seçin.
  • Yükleme işlemi tamamlandığında ise“Son” butonuna tıklayın.

Yüklediğiniz uygulama, Gelir İdaresi Başkanlığı’na ait logo ile kısa yol olarak masaüstünde yerini alır. Çift tıklayarak uygulamayı çalıştırabilirsiniz.

e-Defter Saklama Uygulaması Nasıl Yönetilir?

Uygulamanın ana ekranı üzerinden e-Defter ve berat dosyalarınız ile ilgili işlemleri yönetebilirsiniz. Buradan e-Defter ve beratların bilgisayarınızın hangi dosyasından alınacağını görebilir, yüklenmekte ve yükleme işlemi tamamlanmış olan e-Defter ve beratlarınıza ulaşabilirsiniz. Ekranın üst kısmında yapmak istediğiniz işlem ile ilgili seçenekler bulunur. Bu seçeneklere tıklayarak ekranı takip edebilir, gerekli alanları doldurarak işlemlerinizi tamamlayabilirsiniz.

e-Defter saklama kullanıcı kılavuzuna buradan ulaşabilirsiniz.

Elektronik Defter Uygulamasında Digital Planet Farkını Keşfedin!

e-Defter ve berat dosyası ile ilgili süreçlerinizde özel entegratör desteği alarak siz de süreci daha kolay yönetebilirsiniz. Digital Planet, başvuru aşamasından başlayarak sizlere e-Defter uygulaması ile ilgili tüm süreçlerde yardımcı olur. Size yalnızca özel entegratörün sunduğu elektronik defter uygulamasının kolaylıklarını yaşamak kalır. Digital Planet ile e-Dönüşümfinansal teknolojiler ve müşteri iletişim yönetimine dair pek çok üründen faydalanabilirsiniz. Detaylı bilgi almak için bizimle iletişime geçin.

SON YAZILAR

Sovos Digital Planet ile Adım Adım e-Dönüşüm’e Nasıl Geçilir?

8 Haziran 2022 DEVAMINI OKU

e-Fatura Hakkında Sıkça Sorulan Sorular

2 Haziran 2022 DEVAMINI OKU

1 Temmuz 2022 Tarihinde Kimler e-Müstahsil Makbuzu’na Geçecek?

29 Nisan 2022 DEVAMINI OKU
© Sovos Digital Planet 2022. Tüm Hakları Saklıdır.